Ciepła brama = ciepły garaż
Bramy segmentowe oraz rolowane sprzedawane są w wersjach ocieplanych lub nieocieplanych wówczas i zamontowanych nie da się już ocieplić
Garaż znajdujący się w bryle budynku to duża wygoda dla
domowników, ale także wyzwanie, gdyż jest on potencjalnym źródłem strat ciepła. Jak ograniczyć ten efekt? Co zrobić, aby był ciepły i nie generował zbyt
wysokich kosztów za ogrzewanie? Sprawdzonym sposobem jest montaż wysokiej
jakości bramy garażowej – powinna być ocieplona, czyli mieć warstwę izolacyjną
zatrzymującą ciepło w pomieszczeniu. Na rynku dostępne są bardzo różne bramy, a ich cena praktycznie zawsze ma odbicie w jakości i grubości zastosowanej
izolacji. Nie oszczędzajmy na jej zakupie, ponieważ tani model będzie powodować
duże straty ciepła, a w przyszłości problemy eksploatacyjne.
Przy zakupie bramy garażowej warto kierować się współczynnikiem przenikania ciepła U. Im niższy współczynnik, tym cieplejsza brama
Uchylna szczelna, ale niezbyt ciepła Szczelność bramy w dużej mierze zależy do jej rodzaju. Za najbardziej
szczelne uważa się bramy uchylne, ze względu na podobieństwo do zwykłych drzwi.
Jednak polecane są raczej do garaży nieocieplanych, ponieważ nie mają dobrej
izolacji cieplnej. Ponadto kiedy wjeżdżamy do garażu, otwiera się cała
przestrzeń i tym 117 samym szybko wychładza pomieszczenie. Ten model
wymaga również pozostawienia odpowiednio dużo przestrzeni na podjeździe – około
1 m wolnego miejsca. Potrzebne jest również ono w samym garażu, a dokładnie w nadprożu, aby skrzydło bramy swobodnie poruszało się po prowadnicach.
Segmentowa cieplejsza
Modele segmentowe otwierają się tylko od
dołu, dzięki czemu ucieka mniej ciepła z garażu. Są one odporne na działanie
warunków atmosferycznych, mogą być ocieplone i wyposażone w system uszczelek
podnoszących ich walory użytkowe. Segmenty poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stropem, nie jest więc potrzebne miejsce przed garażem,
pozostawiają też sporo przestrzeni wewnątrz. Co ważne, ich zastosowanie pozwala
zachować całą szerokość wjazdu. Można je dopasować do garaży z półokrągłym,
łukowym czy skośnym otworem na bramę. W garażach, gdzie miejsce pod sufitem ma
być wykorzystane do przechowywania dużych przedmiotów (na przykład bagażników
samochodowych) możemy zdecydować się na montaż bram segmentowych bocznych. Ich profile przesuwają się na bok, wzdłuż ściany.
Boczne bramy segmentowe są także doskonałym rozwiązaniem, gdy brama stanowi
jedyne wejście do garażu, a w pomieszczeniu przechowywane są rowery czy
motocykle. Markowe bramy mają bowiem funkcję drzwi przejściowych, która pozwala
na częściowe ich otwarcie akurat na szerokość umożliwiającą wygodne
wyprowadzenie jednośladu. Modele segmentowe mają dużo lepsze parametry
izolacyjne niż uchylne. Najlepiej, aby brama była wykonana ze stalowych
segmentów o grubości 40-45 mm i by była wypełniona pianką poliuretanową o bardzo wysokich właściwościach termoizolacyjnych (o współczynniku przewodzenia
ciepła λ na poziomie 0,020-
-0,022 W/(m·K)). Taka grubość pozwala uzyskać współczynnik przewodzenia ciepła
U = 0,61-1,3 W/(m2·K). Wybierając bramę, pod uwagę weźmy również liczbę
paneli – im ich mniej, tym mniej mostków termicznych na ich połączeniach.
Producenci dążą do zmniejszania szczeliny między panelami. Ich górne i dolne
krawędzie są ukształtowane tak, żeby się stykały ze sobą albo zazębiały w sobie. Dodatkowo dla uszczelnienia styku paneli stosuje się nakładki izolujące
Gdy garaż jest bezpośrednio połączony z domem, zawsze należy zamontować dobrze ocieploną bramę garażową
Rolowana chłodniejsza Bramy rolowane zbudowane są podobnie jak rolety osłaniające okna – z paneli z blachy aluminiowej zachodzących na siebie w czasie zamykania. Mogą się
otwierać do góry lub na bok. Płaszcz
rolety nawija się na bęben schowany w skrzynce zamocowanej na ścianie lub
suficie. Podobnie jak segmenty profile rolet są wypełnione pianką
poliuretanową, ale ponieważ grubość paneli wynosi mniej więcej 2 cm, warstwa
ocieplenia ma tylko około 1,7 cm grubości. Z kolei wysokość panelu to około 10
cm, więc na płaszcz do bramy o wysokości 2 m potrzeba co najmniej 20 profili.
Pomiędzy nimi jest 19 szczelin – mostków cieplnych. Trudniej jest także osłonić
uszczelkami boki takiej bramy. Z tych powodów bramy rolowane mają znacznie
wyższy, czyli gorszy, współczynnik przenikania ciepła.
Aby zapobiec ucieczce ciepła z garażu, należy wyposażyć ją w dobre uszczelnienia i szybki napęd
Osadzenie bramy O parametrach energetycznych bramy decydują głównie uszczelnienia.
Największe straty powstają na łączeniach poszczególnych segmentów oraz na styku
bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu. Standardem w tej
chwili jest umieszczenie uszczelek na obwodzie bramy. Uszczelki powinny być
trwałe, elastyczne, odporne na działanie warunków pogodowych. Jeśli chcemy
poprawić szczelność bramy, możemy zastosować dodatkową ramkę termiczną
montowaną pomiędzy bokiem skrzydła a ościeżem. Ma ona jeszcze jedną uszczelkę
listkową, więc taki montaż będzie naprawdę ciepłe. Pamiętajmy, że nawet
najlepsza brama nic nie da, jeśli montująca ją firma nieprawidłowo wykonana izolację.
Skontrolujmy to bardzo dokładnie, najlepiej przy użyciu kamery termowizyjnej,
która pokaże obszary największych strat ciepła. Dlatego ważne, jak wybór bramy,
jest zaufanie dobrej firmie monterskiej.
Przepisy określają maksymalny współczynnik przenikania ciepła U dla bram garażowych. Obecnie wynosi od 1,5 W/(m2·K), a od 2021 r. nie będzie mógł przekroczyć 1,3 W/(m2·K)
Jedna czy dwie małe? Jeśli nasz garaż jest dwustanowiskowy, musimy podjąć decyzję, czy
zamontować jedną dużą bramę czy dwie mniejsze. Finansowo bardziej opłacalne
będzie kupno jednej dużej bramy. Nie musimy płacić wtedy za drugą parę
prowadnic i drugi napęd. Nawet jeśli uwzględnimy, że napęd do modelu podwójnego musi mieć większą
moc, to i tak będzie on tańszy niż dwa słabsze. Decydując się na jedną dużą
bramę oszczędzamy także na kosztach robocizny – montaż liczony jest bowiem od
sztuki, a nie za łączną powierzchnię bramy. Jeżeli zdecydujemy się na jedną
bramę podwójną, najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem będzie brama segmentowa.
Natomiast jeśli chodzi o koszty ogrzewania garażu, sprawa nie jest
jednoznaczna. Z jednej strony bardziej opłacalna jest dobrze ocieplona brama
podwójna. Nie mamy bowiem słupka po środku otworu wjazdowego i jest tylko jedna
ościeżnica – taka brama ma zatem mniej miejsc, które mogłyby stać się mostkami
termicznymi. Ale z drugiej strony za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą
bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż
przez bramę pojedynczą. Pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania samochodem, lepiej wypada brama podwójna, po podniesieniu której
mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest ona jednak cięższa, więc jej otwieranie trwa
dłużej niż bramy pojedynczej. Podsumowując, zawsze korzystniejsze będzie
zastosowanie jednej dużej bramy podwójnej niż dwóch bram pojedynczych.
Inwestycja w automat Automatyczne sterowanie bramą jest nie tylko wygodne, ale
pozwala także ograniczyć straty ciepła. Nie musimy bowiem otwierać bramy,
następnie wsiadać do samochodu, wyjechać autem, znowu wysiąść i dopiero zamknąć
bramę. Czas, przez który brama pozostaje otwarta (a tym samym z garażu ucieka
ciepłe powietrze) jest znacznie krótszy. Warto zainwestować w szybki automat i nie wybierać urządzenia na chybił-trafił. Kupując napęd, zwracajmy uwagę na
jego szybkość otwierania/zamykania bramy, dobrze, aby był on jak najkrótszy.
Producenci napędów oferują modele pracujące z prędkością nawet około 20 cm/s. W praktyce otwarcie lub zamknięcie standardowej bramy o wysokości 2 m zajmuje
niecałe 10 sekund.