Art deco po polsku
Styl
art déco zawdzięcza swoją nazwę
francuskiemu art decoratif – co oznacza sztukę dekoracyjną i został upowszechniony na światowej wystawie w Paryżu Exposition
Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes
(Międzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu
Współczesnego) z 1925 r. W porównaniu z poprzedzającą go secesją
wyróżniała go prosta wręcz ascetyczna forma inspirowana kubizmem,
funkcjonalizm rozwiązań, perfekcja wykonania, czytelna i zrytmizowana struktura. Styl art déco ukształtował architekturę,
aranżację wnętrz modę i kulturę dwudziestolecia międzywojennego.
Jego wpływ był silny aż do lat 50. Inspiracją był nie tylko
kubizm, ale też nowe odkrycia archeologiczne, rozwój etnografii i antropologii. Niebagatelny wpływ na kreacje artdecowskie miał także
rozwój nauki i nowych technologii. W Polsce styl art déco
czerpał w dużym stopniu z folkloru. Wynikało to w dużej mierze z biedy – brakowało kosztownych surowców do tworzenia bogatszej
estetyki. Skutkiem tych niedoborów było duże uznanie, jakie polska
sztuka odniosła poza granicami kraju. Także dzisiaj chętnie
odnosimy się i korzystamy z wypracowanych wówczas wzorców.
Styl
art déco – sukces na świecieDowodem
bujnego rozwoju polskiej odmiany art déco był ogromny sukces Polski
na wystawie paryskiej 1925 r. Nasz pawilon we Francji wzbudził
zachwyt zagranicznego jury, a w Polakach – dumę. Pokazał
oryginalność sztuki odrodzonej po rozbiorach Polski, a jednocześnie
wskazywał, że jest to kraj stawiający na nowoczesność. Kapliczka
Bożego Narodzenia rzeźbiarza Jana Szczepkowskiego otrzymała Grand
Prix, Zygmunt Kamiński – nagrodę za projekt nowych polskich
banknotów. Zofia Stryjeńska zdobyła aż pięć odznaczeń. W ręce
pozostałych polskich twórców trafiły 184 wyróżnienia.Ikoną
malarstwa art déco na całym świecie są obrazy pół Polki pół
Rosjanki Tamary Łempickiej. Stworzyła wizerunek kobiety nowoczesnej
– bezwstydnej, odważnej, wysportowanej i wyzwolonej. Jej postacie
osadzone w geometrycznych bryłach są do dziś masowo reprodukowane w formie obrazów, plakatów, na serwetkach, biżuterii itp.Dla
tego nurtu sztuki ogromne znaczenie mają też prace wspomnianej
wyżej Zofii Stryjeńskiej. Projektowała zabawki, tkaniny, plakaty,
obrazujące apologię wiejskiego życia i młodości. Dekorowała też
wnętrza, m.in. hol główny klatki schodowej Domu Wedla.Art
déco – nowy styl państwowyArt
déco urósł w Polsce lat 20. do rangi stylu państwowego, co
znalazło odzwierciedlenie również w architekturze. W stolicy
wzniesiono w tym stylu gmachy wielu ważnych instytucji: budynki
Muzeum Narodowego, Banku Gospodarstwa Krajowego oraz siedziby
Ministerstwa Komunikacji i Ministerstwa Edukacji. Polska wersja art
déco znalazła odzwierciedlenie w tworzeniu wyposażenia do dwóch
monumentalnych transatlantyków: „Piłsudskiego” (1934) i
„Batorego”. Architektoniczny nadzór projektu „Piłsudskiego”
pełnili Lech Niemojewski i Stanisław Brukalski. Tadeusz Paszkowski i Wojciech Jastrzębowski decydowali o jego wyposażeniu.
Jastrzębowski bronił „polskiej swojszczyzny” – narodowej
odmiany art déco, wykorzystującej motywy zaczerpnięte ze sztuki
ludowej Podhala i Huculszczyzny. W tkaniny, rysunki i gobeliny Zofii
Stryjeńskiej na statki zaopatrywała spółdzielnia artystyczna
„Ład”. Ściany zdobiły wizerunki Józefa Piłsudskiego i zdjęcia lotnicze z widokami zabytkowych miast.
Styl
art déco – promocja folkloruUrzeczenie
folklorem i piastowską przeszłością było znakiem rozpoznawczym
polskiego art déco. Ludowe motywy znalazły odzwierciedlenie w
meblarstwie, malarstwie i tkactwie. Zdobyły wartość
ideowo-artystyczną, bo stały się symbolem odbudowy polskiego
społeczeństwa. Powstałe produkty inspirowane folklorem okazały
się wbrew pozorom nowoczesne i funkcjonalne. Choć czerpały
inspiracje z tradycyjnej polskiej sztuki ludowej pod względem formy,
metod rękodzielnictwa i rodzimych surowców, to jednak niosły za
sobą dużo świeżości. Przy ich produkcji korzystano z materiałów
łatwo dostępnych, a więc lnu, wełny, słomy, sosny, świerku,
jesionu itp. Na uwagę zasługują autentyczne i stylizowane kilimy
huculskie pokryte abstrakcyjnymi, geometrycznymi wzorami. Ich design
jest bardzo dekoracyjny.Styl
art déco – meble i dekoracjeSzczególną
rolę w rozwoju meblarstwa w stylu art déco w Polsce odegrały
Warsztaty Krakowskie, a następnie założona w Warszawie
Spółdzielnia Artystów Plastyków „ŁAD”. Zdaniem związanych z nimi projektantów dobry projekt powinien być wdrażany do produkcji
masowej, a meble powinny być przede wszystkim funkcjonale oraz
dostępne dla użytkowników. Do ich wykonania używano w dużych
ilościach fornirów. Były także stosowane płyty
drewnopochodne. Styl
art déco przywiązywał także dużą wagę do detali aranżacyjnych. W sposób nowatorski podchodzono do takich detali jak lustra czy
oprawy oświetleniowe, których
proste formy są obecne w naszych domach dotychczas.zdjęcia: fotolia.com